De huidige ideologie binnen de fietsindustrie is gefixeerd op nauwe definities van prestaties, die doorgaans beperkt blijven tot de begrippen aerodynamica, stijfheid en gewicht. We zijn het erover eens dat deze factoren belangrijk zijn voor de prestaties van een fiets, maar een obsessie om een fiets ‘snel’ te maken, heeft ertoe geleid dat frameontwerpers zijn vergeten wat het betekent om een fiets te maken die ‘het beste’ is voor de echte wereld.
Voor zo’n simpele machine is de fysica achter het fietsen zo complex dat ingenieurs nog steeds proberen de som van alle onderdelen te berekenen. Sommige zijn makkelijk te meten (gewicht, stijfheid, enzovoort). Andere zijn moeilijker uit te leggen: compliantie, karakter, duurzaamheid – de factoren die samen zorgen voor daadwerkelijke rij-eigenschappen. Uit genialiteit of luiheid (of misschien allebei) hebben de marketingteams binnen grote fietsmerken deze dubbelzinnigheid benut en ervoor gekozen om de factoren te promoten die kwantificeerbaar zijn – want wie kan er nou tegen cijfers zijn? Een dergelijke focus heeft geresulteerd in de elite racefietsen van vandaag die aan klanten worden verkocht met gedurfde beloften van snelheid en prestaties die de fysica tarten.
De realiteit is dat ‘aero’-fietsen die in windtunnels worden ontwikkeld, oncomfortabel zijn en veel energie kosten, ultralichte fietsen zacht en wegwerpbaar zijn en dat hoogwaardige fietsen een hoog prijskaartje moeten hebben.
Hier werd onze ontwerpfilosofie geboren. Snelle, duurzame, comfortabele fietsen met eerlijke prijzen. Fietsen die aerodynamisch geoptimaliseerd zijn maar niet gecompromitteerd , fietsen die lichtgewicht maar duurzaam zijn, fietsen met verfijnde stijfheid voor rijgemak maar flex voor comfort en karakter. Zoals het oude gezegde luidt: ‘ de beste fiets is degene waar je het meest van geniet’ en dat is wat we willen creëren.