Stel, je doet aan triathlon maar je vindt het ook leuk om elke week in een groep te rijden en zelfs af en toe de gravelpaden op te zoeken, misschien zelfs nog een stap verder en je wil er ook een paar keer per jaar mee gaan bike packen. En je zoekt één fiets die dat allemaal kan.
Tja, die fiets bestaat eigenlijk niet……of toch wel?
De Ceepo Mamba-R met schrijfremmen gaat in elk geval heel erg dicht bij al deze wensen in de buurt komen. Laten we voorop stellen
dat het als eerste natuurlijk gewoon een hele fraaie aero racefiets is. Maar de geometrie is niet extreem agressief. Het is ook geen endurance fiets, maar het is een sportieve racefiets met bijbehorende geometrie.
Maar de Ceepo Mamba-R heeft een zadelpen met een off set naar achteren zoals heel normaal is bij een racefiets. Alleen de zadelpen is omgedraaid te monteren waardoor de zadel set back naar voren komt te staan. Wanneer je dan een specifiek triathlonzadel zou monteren waarbij je meer op de neus van het zadel zit dan kom je echt best aardig in de buurt van een triathlonpositie die op de meeste andere aero racefietsen vrijwel niet te realiseren is.
Het wordt geen ‘echte’ triathlonfiets maar voor de meeste afstanden kom je toch aardig in de buurt van een redelijke triathlonpositie en kun je hiermee prima uit de voeten.

Het meest ideale en makkelijke zou zijn is dat je twee zadelpennen zou hanteren. Op de ene zadelpen monteer je je racezadel en dan markeer je de zadelpen tot waar hij in het frame moet zakken en is dan de je normale racefiets positie goed afgesteld. Op de andere zadelpen monteer je je triathlonzadel en idem dito markeer je deze ook op de zadelpen zodat wanneer je die plaatst de positie naar je aerobar goed is.
Met deze opzet heb je altijd alles in de juiste hoogte en de zadels in de juiste hoek staan.
Het wisselen van een zadelpen is nog geen 5 min. werk dus super makkelijk om voor de rit te beslissen en te doen. Er vanuit gaande dat je dan je aerobar laat zitten. En wil je in de racefiets positie ook nog je handen bovenop het stuur kunnen plaatsen dan heeft Profile Design een aerobar in het assortiment waarbij de armpads omhoog klappen als je deze niet gebruikt.
Maar het feest is nog niet over. De Mamba-R met schijfremmen heeft een behoorlijke tire clearence en daardoor kun je zonder problemen een banddikte tot en met 35 mm steken. Met deze bandbreedte kun je prima terecht op heel veel gravelpaden in Nederland en in het buitenland. Je zou bijna kunnen zeggen, kies net als bij de zadelpen, ook twee wielsets, een road/tri wielset & een gravel wielset en je hebt één fiets waarmee je extreem veelzijdig kunt zijn als je van veel verschillende manieren van fietsen houdt.

Hierboven zie je de Ceepo Mamba-R in 4 verschillende set-ups van road naar triathlon tot gravel en bike packing.
De Ceepo Mamba-R is daarnaast verbazingwekkend voordelig! Natuurlijk kun je de fiets zo duur maken als je zelf wilt maar als de fiets met bijvoorbeeld Shimano 105 afgeleverd wordt heb je een absolute mega value-for-money bike. Met meer dan genoeg ruimte om in elk geval een tweede zadelpen erbij aan te schaffen.
Voor dit seizoen is de fiets verkrijgbaar in Stealth Black en Hitashi Blue. Maar wellicht voor de liefhebber zijn er nog rode exemplaren beschikbaar.
Daarnaast is er een zwarte uitvoering leverbaar waarbij je tegen een meerprijs kunt kiezen uit verschillende kleuren decals om je fiets nog wat meer te personaliseren. De maten lopen van S t/m XL